Standard salgs- og leveringsbetingelser
Disse standard salgs- og leveringsbetingelser gjelder ved salg og leveranser av produkter og tjenester (heretter kalt "leveransen") fra et selskap i Byggmakker-kjeden ("Byggmakker" eller "selger") til kjøper i næringsvirksomhet ("kjøper") med mindre annet er avtalt i særskilt skriftlig avtale mellom partene. Ved bestilling godtar kjøper de til enhver tid gjeldende salgs- og leveringsbetingelser.
Leveransen omfatter kun tjenesteelementer hvor dette er skriftlig avtalt. Ved montasjetjenester gjelder selgers standard montasjebetingelser som supplerer og leses i sammenheng med salgs- og leveringsbetingelsene.
Ved Tekniske Tjenester (eksempelvis kalkulasjon, rådgivning, assistanse til byggesøknader, planarbeid og/eller prosjektering) som utføres av andre leverandører, vil Byggmakkers rolle og ansvar være begrenset til å sørge for gjennomfakturering/videreformidling. Leverandøren er selv ansvarlig for slike ytelser, og kjøper fraskriver seg enhver rett til å fremme krav eller beføyelser mot Byggmakker for forsinkelser, mangler eller annet ansvar. Reklamasjon må fremsettes direkte til leverandøren, og kjøper oppfordres til å sette seg inn i betingelsene som regulerer kjøpet.
For Tekniske Tjenester Byggmakker selv utfører etter uttrykkelig og skriftlig avtale med kjøper gjelder disse salgs- og leveringsvilkår. Under enhver omstendighet er Byggmakkers ansvar i forbindelse med Tekniske Tjenester begrenset i tråd med disse vilkår.
1. Kontraktsdokumenter
- Følgende dokumenter inngår i avtalen, med prioritet ved motstrid i angitt rekkefølge:
- Leveranseavtale, samarbeidsavtale eller annet avtaledokument dersom slikt er opprettet mellom partene
- Ved montasje eller Tekniske Tjenester: Selgers til enhver tid gjeldende standard tilleggsvilkår for slike tjenester
- Selgers til enhver tid gjeldende standard salgs- og leveringsbetingelser
- Selgers eventuelle ordrebekreftelse
- Selgers eventuelle tilbud med følgeskriv og/eller andre vedlegg
- Kjøpers eventuelle bestilling eller forespørsel
Vilkår i kjøpers bestilling som avviker fra vilkår i dokumenter som angitt i punkt 1 til 3 ovenfor, herunder henvisninger til kjøpers standard innkjøpsbetingelser i bestilling, gjelder ikke med mindre selger uttrykkelig og skriftlig har bekreftet slike avvikende vilkår. Eventuelle etterfølgende endringer i avtaleforholdet må avtales skriftlig og undertegnes av begge parter for å være gyldige.
2. Tilbud og ordrebekreftelse
Skriftlige tilbud gjelder i 30 dager fra tilbudets dato om ikke annet er avtalt eller spesifisert i tilbudet. For partivarer tas det forbehold om mellomsalg. Alle tilbud gjelder for samlet leveranse, slik at enkeltposter ikke kan tas ut uten at dette er godkjent av selger.
Kjøper plikter å kontrollere selgers ordrebekreftelse og meddele eventuelle feil omgående.
3. Priser og rabatter
Hvor annet ikke er avtalt, baseres priser seg på Byggmakkers til enhver tid gjeldende prisliste samt eventuelt gjeldende pris- og rabattsystem, og leveringsdagens pris gjelder. Med mindre annet fremgår av prisliste eller ordrebekreftelse, er oppgitt pris eksklusiv merverdiavgift.
Det tas forbehold om trykk-, skrive- og systemfeil som kan gi feil i priser, lagerbeholdning og lignende. For fremtidige ordre forbeholder selger seg retten til å endre pakningsstørrelse, konstruksjoner, mål, varesortiment, priser og rabatter uten varsel.
Partene er innforstått med at dagens markedssituasjon er usikker, herunder at tilgang til, og priser på, råvarer og innsatsfaktorer er uforutsigbare. Selger er berettiget til å kreve nødvendig og rimelig fristforlengelse samt kompensasjon fra kjøper for økte kostnader ved leveransen som skyldes effekter av krig og uroligheter, relaterte nasjonale og internasjonale sanksjoner og bestemmelser om eksportkontroll mv.
Med mindre dette er uttrykkelig fraveket i tilbudet, gjelder det et generelt forbehold om prisendring som følge av prisstigninger fra produsent/leverandør/transportør og lignende bakenforliggende salgsledd. Selger kan justere priser i tråd med slike prisøkninger.
Dersom krav i lov og forskrifter endres etter avtaleinngåelsen, kan kjøper før avtalt levering kreve at leveransen endres i samsvar med de nye kravene, såfremt dette ikke er til urimelig ulempe for selger. Selger har i så tilfelle krav på justering av prisen for eventuell fordyrelse, og selger har krav på nødvendig fristforlengelse for leveringen. Dersom endringer i lover og regler gjør oppfyllelse umulig eller urimelig tyngende for selger, kan selger heve avtalen uten ytterligere ansvar.
Hvor det er avtalt at selger skal besørge transport eller logistikktjenester, faktureres dette i henhold til selgers til enhver tid gjeldende satser.
4. Betalingsbetingelser
4.1 Betalingstidspunkt og kreditt
Betaling skjer kontant ved henting eller levering, dersom annet ikke er avtalt. Selger har tilbakeholdsrett i varene til disse er betalt. For enkelte leveranser vil selger kunne kreve forhåndsbetaling helt eller delvis.
Dersom selger tilbyr kjøper kreditt ved at det avtales at kjøpesum skal betales etterskuddsvis ved fakturering fra selger, forfaller denne i henhold til avtale og forfallsdato i selgers faktura. Det kan faktureres for delleveranser.
Selger praktiserer kredittgrense, og forbeholder seg retten til å justere kredittgrensen eller kreve sikkerhetsstillelse fra kjøper for å opprettholde kreditten. Ved uoppgjorte forfalte krav kan selger beslutte sperring for kreditt uten ytterligere varsel. Selger forbeholder seg også retten til å nekte å akseptere bestillinger og/eller stanse leveringer dersom kredittgrense gitt av Byggmakker er overskredet, eller det foreligger mislighold av tidligere fakturaer. Selger har rett til å utføre kredittsjekk av kjøper. Dersom resultatet av kredittsjekken ikke er tilfredsstillende etter selgers rutiner, kan selger avvise bestillinger fra kjøper.
Ved endringer i kjøpers finansielle eller juridiske stilling som gir grunn til å tro at kjøper vil misligholde sine kontraktsforpliktelser overfor selger, kan selger si opp avtalen med umiddelbar virkning.
Det kan faktureres for delleveranser.
Dersom kjøpers bedrift ikke er registrert eller registreres for elektronisk faktura (EHF), kan fakturagebyr tilkomme ved utsendelse av papirfaktura via brevpost eller PDF format via e-post.
4.2 Forsinket betaling og annet kjøpermislighold
Ved forsinket betaling påløper gjeldende forsinkelsesrente etter Lov om renter ved forsinket betaling m.m. av 17. desember 1976 nr. 100.
Ved kjøpers mislighold kan selger stanse leveransen og fremtidige leveringer umiddelbart inntil full betaling er mottatt. Kjøper skal godtgjøre selger direkte kostnader rimeligvis pådratt av selger som følge av kontraktsbruddet.
Er kjøpers kontraktsbrudd vesentlig (ved manglende betaling regnes dette uansett som vesentlig etter 14 dager), kan selger heve kontrakten og kreve kompensasjon for det tap selger lider som følge av kjøpers kontraktsbrudd.
4.3 Salgspant
Selger har i henhold til Lov om pant av 8. februar 1980 nr. 2 paragraf 3-14 til 3-22 salgspant (eiendomsforbehold) i leverte varer inntil hele kjøpesummen, inklusive renter og omkostninger, er fullt betalt. Varer som er beheftet med salgspant kan ikke selges (eller håndpantsettes) uten samtykke fra selger frem til hele kjøpesummen, inkl. renter og omkostninger, er fullt betalt. Ved betalingsmislighold har selger rett til å ta salgstingen tilbake. Selger forbeholder seg retten til å kreve annen sikkerhet i tillegg eller i stedet for salgspant.
5. Leveringsbetingelser
Levring skjer Ex Works selgers lager/varehus (Incoterms 2020), dersom annet ikke er uttrykkelig avtalt. Risikoen for varene går over til kjøper ved levering.
Varene er levert når de er plassert av selger på bakkeplan ved siden av kjøpers transportmiddel, eller når de hentes ut av kjøper fra lagerplass/varehus. Kjøper er selv ansvarlig for lasting på bil mv., emballering og transport både i og utenfor selgers varehus. All kran/truckkjøring ut over dette skal avtales med selgers kundeansvarlig og kan bli fakturert etter gjeldende timesats beskrevet i selgers gjeldende prislister. Det samme gjelder eventuelle forespørsler fra kjøper om emballering, som faktureres ut fra varetype og antall kolli.
Dersom selger uttrykkelig har påtatt seg lasting, er lastesikring og øvrige forhold knyttet til frakten likevel kjøpers ansvar.
Følgeseddel (pakkseddel) som angir hva forsendelsen inneholder skal alltid medfølge varen. Varer som ikke blir avhentet av kjøper vil bli fakturert og samtidig går risiko for varen over til kjøper.
Bestilt ordre som ikke hentes på selgers lager/varehus innen 1 uke kan etter selgers vurdering leveres til kjøpers adresse og belastes kjøper med gjeldende gebyr for uteblitt henting.
Hvis det er avtalt at selger skal frakte varene til sted angitt av kjøper, skjer levering når varene er losset av selger på anvist sted. Ansvar for mottak, lossing, lagring og sikring etter levering påhviler under enhver omstendighet kjøper. Følgeseddel (pakkseddel) som angir hva forsendelsen omfatter skal alltid medfølge varene. Dersom kjøper eller person bemyndiget av kjøper er til stede ved levering skal følgeseddel kvitteres, men er ikke et krav for levering. Utkjøring skjer innenfor normal arbeidstid dersom ikke annet er uttrykkelig avtalt.
6. Leveringstid og forsinkelse
Selgers oppgitte leveringstider er veiledende med mindre noe annet er uttrykkelig skriftlig avtalt.
Hvor leveringsfrist er uttrykkelig avtalt, skal selger levere til avtalt tid. Det er kjøpers ansvar å gi selger og eventuelt transportør nødvendige spesifikasjoner og opplysninger innen gjeldende frister eller avtalt tidspunkt. Hvis kjøper ikke kan motta leveransen til avtalt tid, vil lagring av varer besørges for kjøpers regning og risiko.
Selger skal varsle kjøper dersom selger blir klar over at leveransen blir forsinket, og kjøper skal gjøre alle rimelige tiltak for å redusere konsekvensene av slik forsinkelse.
Hvis kjøper ikke kan motta leveransen til avtalt tid, vil lagring besørges for kjøpers regning og risiko.
Ved forsinkelse som skyldes forhold på selgers side, som ikke skyldes forhold utenfor selgers kontroll, kan kjøper kreve en forsinkelsesavgift på 0,5 % av den forsinkede delen av leveransen per påbegynte uke forsinkelsen varer, begrenset oppad til 7,5 % av prisen for den forsinkede delen av leveransen. Krav på forsinkelsesavgift må gjøres gjeldende av kjøper skriftlig og uten ugrunnet opphold. Med unntak av kjøpers rett til heving ved vesentlig kontraktsbrudd fra selgers side er forsinkelsesavgiften kjøpers eneste beføyelse ved selgers forsinkelse.
7. Produktegenskaper og produktdokumentasjon mv.
Varene skal være i henhold til partenes avtale og tilfredsstille de krav i lover og forskrifter som gjaldt på avtaletidspunktet.
Når det gjelder varenes egenskaper, bruksområder og tekniske godkjenninger, utover hvor det er gjort særskilt skriftlig avtale om dette, henvises det til den enkelte produsents spesifikasjoner, monterings- og andre anvisning, samt garantiordning. Selger påtar seg ikke ansvar utover hva som følger av dette. Produktvalg og egnethet for kjøpers formål, samt eventuell prosjektering og andre tekniske tjenester tilknyttet varene, er utelukkende kjøpers eget ansvar med mindre annet er uttrykkelig og skriftlig avtalt med kunden.
I alle tilfeller er produktvalg og egnethet for kjøpers formål kjøpers eget ansvar. Selger kan på kjøpers forespørsel utgi relevant Miljø-, HMS og FDV-dokumentasjon på leverte produkter. Slik dokumentasjon finnes også tilgjengelig i selgers til enhver tid gjeldende kundeportal.
8. Mangler og reklamasjon
Ved varemottak skal kjøper omgående undersøke varene, herunder at det er samsvar mellom varene og følgesseddel samt i rimelig grad foreta en kvalitetskontroll av varene. Feil eller mangler som ble eller burde vært oppdaget på dette tidspunkt kan ikke gjøres gjeldende som mangler senere. Alle reklamasjoner skal fremsettes skriftlig overfor selger. Eventuelle transportskader tas opp med transportør/selger omgående og anmerkes på følgeseddel/fraktbrev.
For mangler som oppdages senere gjelder en reklamasjonsfrist på 8 dager fra mangelen ble oppdaget eller burde vært oppdaget (eksempelvis på tidspunktet det var naturlig å fjerne emballasjen fra varen eller da det var mulig å konstatere om varen er uskadet eller fungerer i henhold til spesifikasjonene). Reklamasjon skal uansett fremsettes før varene monteres eller tas i bruk i kjøpers produksjon.
Uansett gjelder en absolutt reklamasjonstid på 5 år fra levering. Ved delleveranser regnes fristens utgangspunkt fra mottak av siste delleveranse.
Ved mangler som kjøper har reklamert over innen ovennevnte frister skal selger utbedre mangelen ved reparasjon eller omlevering av varen eller den mangelfulle delen av varen/leveransen etter selgers valg. For erstatningsdeler som leveres i forbindelse med utbedring av leveranseavvik/mangel som selger svarer for, utløper reklamasjonsperioden for slike deler samtidig med utløpet av reklamasjonsperioden for den opprinnelige leveransen.
Ved unnlatt utbedring, kan selger velge å gi kjøper et prisavslag som gjenspeiler den verdiforringelsen en slik mangel normalt innebærer for en gjenstand av tilsvarende type.
Med unntak for kjøpers rett til heving ved vesentlig kontraktsbrudd fra selgers side kan kjøper ikke gjøre gjeldende andre krav mot selger i forbindelse med mangler enn det som er angitt i denne bestemmelsen.
Dersom selger foretar utbedring og det viser seg at det ikke var en mangel, skal kjøper betale selgers kostnader til utbedring og feilsøking.
Dersom leverandør eller produsent av varen har gitt spesifikke garantier for bestemte produkter, vil slike garantier videreføres av selger på identiske garantivilkår, herunder begrensninger, som den enkelte leverandør gir for det aktuelle produktet. Kjøper er ikke berettiget til å påberope garantien i større utstrekning enn hva selger kan pårope seg overfor sin leverandør eller produsent.
9. Avbestilling og retur
Kjøper har rett til å avbestille varer som ikke er levert mot å betale selger erstatning for de økonomiske konsekvenser som følger av avbestillingen.
Varer tas kun i retur etter skriftlig forhåndsavtale med selger og innen 60 dager fra levering. Retur kan kun avtales for varer som kan returneres i hele salgsforpakninger og er i salgbar stand som ny vare. Varer innkjøpt eller produsert spesielt i henhold til kjøpers spesifikasjoner, herunder skaffevarer, tas ikke i retur med mindre det foreligger en returavtale med leverandør/produsent.
Ved godkjent retur bestiller selger egnet returfrakt for kjøpers regning i henholdt til gjeldende fraktpriser, som trekkes fra på kjøpers kreditnota. Ved retur av varer krediteres 80 % av kjøpesummen.
Det må sammen med det returnerte varepartiet medfølge en returrapport som forklarer årsak til retur og som henviser til inngått forhåndsavtale. På returrapporten skal det påføres ordre- og fakturanummer på de returnerte varene.
10. Ansvar
Selger er ikke under noen omstendighet ansvarlig for tap eller skade på kjøper, kjøpers tilknyttede selskaper eller kjøpers kontraktsparters eiendom, forårsaket av leveransen, og dette omfatter også tap eller skade på produkter tilvirket av kjøper, og produkter eller noe de solgte varer skal eller er bygget inn eller på annen måte inkorporert i og tap og skade som følge av feil, forsinkelser og mangler ved Tekniske Tjenester.
Selger er ikke under noen omstendighet ansvarlig for skade eller tap som oppstår når instruksjoner, spesifikasjoner, bruksanvisninger eller offentlige bestemmelser ikke følges eller ved bruk av tilbehør som ikke er godkjent av selger, ved forsømt vedlikehold, ved uforsvarlig oppbevaring, behandling og/eller feilaktig montering, eller ved alminnelig slitasje eller elde som følge av normal bruk.
Selger er ikke under noen omstendighet ansvarlig for kjøpers indirekte tap, konsekvenstap eller konsekvensskader oppstått ved bruk av leveransen eller på annen måte i forbindelse med leveransen. Indirekte tap eller konsekvenstap skal omfatte, men ikke være begrenset til driftstap, produksjonstap, tap av bruk og tap under eller i forbindelse kjøpers kontrakter. Videre er selgers ansvar under enhver omstendighet, og uavhengig av rettsgrunnlag for kravet og om kontrakten heves eller ikke, begrenset oppad til netto kontraktspris for den aktuelle leveransen.
Dersom selger må betale erstatning direkte til kjøpers kunde eller byggherre mv. og dette skyldes forhold kjøperen svarer for eller for tap/skade som selger etter disse vilkårene ikke er ansvarlig for, kan selger kreve regress mot, og skadesløsholdelse fra, kjøper.
11. Force majeure
Selger er fritatt fra sine forpliktelser dersom levering forhindres eller gjøres urimelig byrdefull på grunn av force majeure. Som force majeure regnes enhver omstendighet utenfor selgers kontroll som vanskeliggjør eller forsinker leveringer eller andre kontraktsforpliktelser både når det rammer selger, leverandør/ produsent eller transportør. Force majeure skal inkludere, men ikke være begrenset til naturkatastrofer, enhver offentligrettslig handling, krig eller tilsvarende tilstander, annen fiendtlighet, sivil uorden, hacking, brann, eksplosjon, pandemier, epidemier eller andre ekstraordinære trusler mot menneskers helse, strømbrudd, industri- eller arbeidskonflikt og/eller manglende tilgang på essensielle forsyninger.
12. Spesielle bestemmelser
12.1 K Code of conduct og bærekraft
Selger er forpliktet til å følge ”K Code of Conduct” tilgjengelig på selgers nettsider. Selger kan avvise enhver handling eller unnlatelse som etter selgers oppfatning kan tenkes å bryte med K Code of Conduct, nasjonale eller internasjonale sanksjoner, bestemmelser om eksportkontroll mv. eller som rimeligvis kan tenkes å påføre selger omdømmetap.
Miljø og bærekraft er prioriterte områder i Byggmakker, og informasjon om våre forpliktelser og arbeid knyttet til dette er tilgjengelig på selgers nettsider.
12.2 Endring i eierskap, finansiell eller juridisk stilling
Ved endringer i kjøpers finansielle eller juridiske stilling, herunder endret eierskap både direkte og indirekte, har selger med umiddelbar virkning rett til å terminere inngåtte og uoppfylte bestillinger/leveranser, si opp kundeforholdet eller kreve sikkerhetsstillelse, dersom endringen gir grunn til å tro at kjøper vil misligholde sine kontraktsforpliktelser overfor selger eller dersom ny eier er en direkte konkurrent av selger.
Kjøper er kjent med at selger er en del av K Gruppen og at selger har rett til å overføre sine rettigheter og forpliktelser overfor kjøper til et annet selskap i K gruppen, etter skriftlig varsel til kjøper.
12.3 Samarbeid og fortrolighet
Partene skal samarbeide lojalt i forbindelse med leveransen og holde hverandre underrettet om forhold de forstår kan ha betydning for leveransen.
Partene har taushetsplikt om opplysninger som fremkommer om den andres forretningsmessige forhold, og innholdet i avtaleforholdet skal holdes fortrolig. Dette innebærer at verken kjøper eller selger skal gjøre priser, avtalevilkår eller annen forretningssensitiv informasjon kjent for tredjeparter.
Ovennevnte skal ikke være til hinder for at slike opplysninger gis til andre i den utstrekning det er nødvendig og klart forutsatt mellom partene i forbindelse med leveransen og kjøpers byggeprosjekt, eller for senere drift, vedlikehold og ombygging.
13. Tegninger og dokumenter
All teknisk informasjon og dokumentasjon, herunder tegninger, dokumenter og datafiler og -programmer mv., uavhengig av lagringsmedium, og kopier av slike sendt eller overlevert fra en part til en annen, før eller etter kontraktsinngåelsen, skal forbli den overleverende parts eiendom.
Tegninger, tekniske dokumenter eller informasjon, uavhengig av lagringsmedium, og kopier av slike sendt eller overlevert fra en part til en annen skal ikke uten samtykke fra den andre parten brukes for noe annet formål enn det det som er eksplisitt avtalt, og hvis eksplisitt formål ikke er avtalt, for det formål slike dokumenter og informasjon vanligvis brukes til. Dokumentene og informasjonen skal ikke, uten samtykke fra den overleverende part, kopieres, reproduseres eller kommuniseres til tredjeparter.
14. Lovvalg og tvisteløsning
Avtalen og salgsbetingelsene er underlagt norsk lov. Enhver tvist som måtte oppstå i anledning av avtalen mellom kjøper og selger, avgjøres etter norsk rett.
Tvister som måtte oppstå i anledning avtalen skal forsøkes løst ved forhandlinger. Fører ikke forhandlingene frem, kan hver av partene kreve saken avgjort ved de ordinære domstolene, med stedet for selgers registrerte forretningsadresse som avtalt verneting.
Versjon gjeldende fra 20. januar 2025.