K-Rauta-hero-banner

Resirkulerte malingsspann reduserte plastforbruket med ett tonn

I 2023 reduserte Byggmakker sitt plastforbruk med hele ett tonn ved å erstatte jomfruelig plast med resirkulert plast. Dette tiltaket bidro til at Byggmakker gjennomførte Plastløftet for første gang.

Resirkulerte malingsspann 800x480

Et av Byggmakkers viktigste satsningsområder er maling. Selskapet har et bredt malingssortiment både fra kjente leverandører og Byggmakkers egne merkevarer. Nå er emballasjen i Byggmakkers egeneide sortiment, Cello, byttet ut med resirkulert plast.

– Vi ønsker at våre egne merkevarer skal være best på bærekraft. Frem mot 2025 skal vi redusere bruken av jomfruelig plastemballasje med 33 prosent per år innen egne merkevarer. For å ha størst mulig reduksjon fra starten av har vi valgt å begynne med de store volumproduktene, som malingsspann med mye emballasje, sier Åge Randen, Produktsjef Egne Merkevarer.

Byggmakker har jobbet aktivt med å redusere plastbruken, spesielt innen emballasje på egne merkevarer. Arbeidet førte til at selskapet i 2024 gjennomførte Plastløftet, et initiativ i regi av Grønn Punkt Norge. Målet er å bidra til en mer sirkulær plastøkonomi ved å øke bruken av resirkulert plast og unngå unødvendig bruk av plast. Plastløftet skal også hjelpe norske bedrifter til å nå EUs nye mål for 2025/2030.

– En helhetlig tilnærming til plastreduksjon i hele verdikjeden er viktig. Dette innebærer å velge riktig emballasje, tilpasse innpakning for å minimere overflødig plast, og fremme bruk av gjenvinningsbare materialer. Å ha gode målesystemer og overvåkning over tid er også viktig for å sikre fremgang og oppfyllelse av målene, i tillegg til å ta del av ansvaret i arbeidet med plastavfall, sier Thomas Lekang, leder av Egne Merkevarer.

Byggmakker er eid av finske Kesko, Nordens ledende byggevarekonsern. Hilde Kristoffersen, administrerende direktør i Kesko Norge, forteller at bærekraft opptar hele konsernet.

– Reduksjon av plast er blant de satsingene som har høy prioritet i Kesko. Vi vil jobbe videre med reduksjon av jomfruelig plast innen våre egne merkevarer, og vil fortsette dialogen med våre leverandører for å redusere bruken av plast ytterligere. Det er gledelig at Byggmakker har skapt så fine resultater med egne merkevarer innen maling. Det gir inspirasjon til å fortsette det gode arbeidet, sier Hilde Kristoffersen, administrerende direktør i Kesko Norge.