K-Rauta-hero-banner
Artikler

Porter

Porten ønsker oss velkommen inn. Som gjerdet, kan også porten lages på utallige måter, være en smal gangport eller en dobbel kjøreport, forseggjort eller enkel. Men den må stemme overens med gjerdet – en god regel er å bruke samme type kledning i porten som i gjerdet, men kanskje mer forseggjort og detaljert, eller markert på annen måte, slik at den er lett å få øye på. Og den bør ikke knele når det har gått en tid.

Når du skal bygge en port, er det spesielt viktig å være nøye med både oppsettingen av portstolpene og utformingen av selve portbladet. Det ser sjuskete ut hvis portbladet siger ned slik at det subber i bakken, og ingenting er mer irriterende enn en port som nekter å gå i lås etter kort tid.

Portstolpene

En portstolpe skal kunne bære en tung, bevegelig port helt alene, og kan med fordel være både kraftigere og høyere enn gjerdestolpene. Bruk minimum 98 x 98 mm trykkimpregnert firkant. Du kan eventuelt bruke 98 x 98 mm og kle sidene med 22 mm bord, slik at du øker dimensjonen. Runde furu- eller granstammer kan også brukes, spesielt i landlige omgivelser og i forbindelse med et gjerde med grove detaljer. Eller du kan mure opp portstolpene, eventuelt bygge dem av murelementer.

Fundamentering

En solid fundamentering av stolpene er svært viktig for at porten med tiden ikke skal sige eller bli slarkete. Portstolpene må graves dypt ned. Selv i god og telefri grunn bør ca. halve stolpelengden være under bakken. Er det fare for tele, må stolpene ned til frostfri dybde, eller du kan isolere mot tele med lecagrus eller trykkfast markisolasjon under stolpefundamentene.

Det er svært viktig at du også tenker på at stolpen som porten skal hengsles fast til, kan sige litt med tiden. Det kan du unngå hvis du forbinder og avstiver stolpene innbyrdes slik tegningen viser, med bord på kryss i bunnen og et tverranker øverst. En slik forbindelse stiver godt opp, og du kan godt bruke dobbeltsikring, altså en plank på hver side av stolpene. Disse bør enten boltes fast eller sikres med franske treskruer.

For å sikre at stolpene er i samme høyde, legger du et rettbord over dem og kontrollerer med et langt vater. Når du skal justere stolpene slik at de står i lodd, er det lurt å skru fast midlertidige skråstøtter av lekter eller bord som er festet til små pæler i bakken før du fyller igjen hullene. Fest lektene til stolpen med en skrue øverst når den står i lodd begge veier. På en firkantet stolpe bruker du fire lekter, på en rund greier det seg med tre. Etter at du har pakket godt rundt fundamentene med stein, sik- rer du til slutt med litt betong rundt stolpene øverst.

I stedet for å grave ned stolpene, kan du bruke fundamenter av betong. Det enkleste er å bruke støpesylinder av papprør med diameter 150–200 mm som plasseres på en støpt plate av betong i 80–100 cm dybde. Et kraftig armeringsjern trykkes ned i midten av fundamentet, helt ned i bunnplaten. I betongfundamentet støper du ned stolpesko eller to lange platejern som festes til hver side av stolpen med gjennomgående bolter. Stolpefestene må stå helt i lodd.

Skisse-nedgravd

Portbladet

Det er ikke bare portstolpene som blir utsatt for store belastninger. Selve portbladet svinger fritt, og vil også ha lett for å sige og bli skjevt med tiden. Det er derfor uhyre viktig at porten bygges som en helt stiv konstruksjon. Den vanligste metoden er å stive den av med et diagonalt skråbord som festes godt til spikerslagene. Bruk litt kraftige dimensjoner, f.eks. 36 x 98 mm, på alle delene – i hvert fall på skråstiveren og spikerslagene. På en smal port er det viktig at skråstiveren går fra nedre hengsel og opp til låssiden, og at den stemmes inn i hakk i spikerslagene slik at den står støtt. For å få porten i rett vinkel, lønner det seg å lage den ferdig på arbeidsbordet. Skru fast to lekter i rett vinkel på bordet, slik at du får et fast anlegg som holder emnene i stilling.

Porten hengsles med to lange stabelhengsler festet med gjennomgående låseskruer eller franske treskruer. Hengslene bør være så lange som mulig, gjerne like lange som portbredden. Når porten skal plasseres og hengsles fast i stolpen, er det viktig at det blir jevn klaring rundt det hele. Sett porten på et par klosser – i vater – og spenn den fast med noen kilepar til stolpene. Når avstanden er korrekt, monteres hengslene, først på porten, deretter på stolpen.

Skal du lage en kjøreport, bør den være minst 2,4 meter bred. Kjøreporten kan lages med to portblad eller som en enkel, ekstra bred port. Skal du lage en bred port, må skråstøtten i portbladet ta opp kraften hengende, derfor må den plasseres fra øvre hengsel og nedover. Mindre vinkel enn 30 grader bør skråstøtten ikke ha, og derfor må hengselrammen forhøyes på hengselsiden – mer jo bredere porten er. Portstolpen må fundamenteres ekstra godt og dimensjoneres for å kunne ta opp den ekstra tyngden som det brede portbladet gir.

Dobbelport-hvit