K-Rauta-hero-banner
Artikler

Styrker storkundesatsningen

Byggmakker styrker satsningen og tilstedeværelsen mot nasjonale storkunder. Entreprenører med byggeoppdrag over hele landet kan nyte godt av Byggmakkers logistikkapparat, service og oppfølging uansett hvor de bygger.

Styrker storkundesatsningen 800x480

Bjørn Ole Larsen leder teamet som styrker satsningen på nasjonale storkunder.

Fra februar er Bjørn Ole Larsen ansatt som leder av Byggmakkers nasjonale storkundeteam. Han har vært i Byggmakker og CF-systemet siden 2010, og er godt kjent og godt likt av proffkundene i Vestfold og Telemark fra før. Sammen med seg i teamet har han Per Arne Bjørklund, Per Anders Ruud, Bjørn Aasheim og Trond Andreassen. Det er folk med lang fartstid og stort kontaktnett som følger opp Byggmakkers satsning på å være mer til stede og tettere på markedet der de store nasjonale byggaktørene har aktivitet.

KRAFTIGERE GREP

– Etter oppkjøpet av Carlsen Fritzøe Handel er vi solid rigget for å ta et kraftigere grep om det landsdekkende byggemarkedet. Aldri før har Byggmakker hatt en så sterk tilstedeværelse som kan tilby varer over hele landet, understreker Bjørn Ole Larsen. Han peker på at personene i storkundeteamet har lang erfaring med å håndtere store og kompliserte prosjekter. Nå rendyrkes rollene, selv om teamet også vil fortsette med aktuelle regionale kunder.

– En av oppgavene til storkundeteamet er å være bindeledd og pådriver overfor resten av Byggmakker, for eksempel bidra til satsningen på fallsikring, personlig verneutstyr og arbeidsklær. Vi jobber med utvikling og tilpasning internt for å sikre at Byggmakkers totalleveranse blir enda bedre. Også for de store landsdekkende entreprenørene er vi en attraktiv totalleverandør. Byggmakker kan levere i henhold til storkundenes krav og forventninger på alle relevante og viktige områder, fremholder Bjørn Ole Larsen.

TYDELIGE MÅL

For å være konkurransedyktig tilbyr Byggmakker korte og raske beslutningsprosesser. En storkunde skal slippe å ergre seg over lange overveier før beslutninger fattes.

– Byggmakker sitt eget anbuds- og tilbudsteam kan trekkes inn og bistå ved store anbudskonkurranser. Det er enda et argument som styrker oss når vi setter klare og tydelige mål om å ta markedsandeler blant de nasjonale byggaktørene. Vi må skape vekst hos de større aktørene i markedet og prioriterer derfor vekst i storkundeporteføljen og tilvekst av nye storkunder, sier Bjørn Ole Larsen.

PROFF-VETERANEN

Per Anders Ruud (61) var en av de sentrale motorene da Byggmakker intensiverte satsingen mot proffkundene for flere tiår siden. Fortsatt er han en svært aktiv proffspiller for Byggmakker.

Styrker storkundesatsningen 800x480 1

Per Anders Ruud har vært involvert proffsatsingen til Byggmakker i 40 år.

I flere år har han tatt hånd om nasjonale storkunder, og er nå en av personene i teamet til Bjørn Ole Larsen. Alle kjenner han bare som «PA». Da tre enkeltmedlemmer i Byggmakker-kjeden etablerte et proffmagasin i 2004, med samme journalist og fotograf som i dag, var PA sterkt involvert i å spre magasinet slik at flere, både egeneide og medlemmer, fikk være med.

Han er født samme år som Norgros AS ble etablert, forløperen til Byggmakker. I juni i år har han dermed 40-års jubileum som fast ansatt. PA begynte på Dampsaga på Lillestrøm i 1984, som ble kjøpt opp av Høvellast, som etter hvert ble til Byggmakker Høvellast. Han startet som trelastekspeditør, var selger på lageret og endte som salgssjef i en årrekke i BM Høvellast på Lillestrøm. Så flyttet han til kjedekontoret til Byggmakker i 2003 og fortsatte oppbyggingen av storkundeavdelingen. Her dro han i gang Team Proff-konseptet for kjeden i samarbeid med det som ble Team Proff-leverandørene.

PRAKTISK PÅFYLL

I dag er proffkundene de viktigste i Byggmakker. Det har vært en betydelig kompetanseheving med å kunne tilby kurs i samarbeid med leverandører. PA var en sentral person bak konseptet med praktiske proffsamlinger, noe han er stolt av.

– Vi gjennomfører flere praktiske proffsamlinger rundt om i landet, tre til fem steder i året, der vi også samme sted setter av en dag med inviterte lærlinger. Elever og lærere treffer leverandørene og får prøve produktene i praksis, og proffkundene møter leverandørene og får praktisk påfyll av kunnskap, forteller PA.

FØLGES OPP LOKALT

I dag er det rundt 90 butikker totalt i Byggmakker-systemet, fordelt på egeneide og medlemmer. Ca. 80 av butikkene er BM-profilerte.

– Å lande nye storkundeavtaler og arbeide for å tilby et større produktspekter på eksisterende avtaler er sentrale arbeidsoppgaver nå. En viktig del av jobben mot storkundene foregår PROFF-VETERANEN ute hos de lokale Byggmakkerne. En storkundeavtale blir ikke god før den blir tatt tak i og fulgt opp lokalt av de som skal levere på avtalens innhold. En del av jobben min er å presentere hva avtalen innebærer, forklarer PA.

– Når avtalen er fremforhandlet og undertegnet, begynner virkeligheten med å levere, legger han til.

STOR STAS

PA har vært trofast mot Byggmakker, og helt siden 1984 har proffkundene ligget hans hjerte nærmest.

– Det har vært mange store gleder og også noen utfordringer med opp- og nedturer. I 2005 kjøpte finske Kesko Byggmakker. Det var spennende og givende å få være med i en internasjonal B2B-gruppe med deltagere fra alle landene som Kesko har byggevarevirksomhet i; Norge, Sverige, Finland og landene i Baltikum. Det var også stor stas å få være med i Sverige da de adopterte vårt konsept og innførte «Team Proffs», forteller PA. Han var også med til Sverige på begynnelsen av 2000-tallet for å lære om bygglogistikk, noe Byggmakker ønsket å utvikle videre i Norge.

SERIØSE EIERE

– Før var det fokus på å selge trelast og byggevarer. Nå består arbeidshverdagen av så mye mer. Kravene til dokumentasjon har økt. I dag er det en forutsetning for å få levert byggevarer. Vi må holde oss oppdatert på miljø og bærekraft. Vi har eiere som tar dette seriøst. At Byggmakker kan være en samarbeidspartner på bærekraft og grønn omstilling, gjør oss til en attraktiv samarbeidspartner, fremholder PA. Han minner også om at kjøkken, bad og garderobe, samt HMS er en del av sortimentet til Byggmakker og som hører naturlig hjemme i en storkundeavtale.

Per Anders Ruud bor på Sørumsand, har voksne barn og barnebarn. I alle årstider trives han på hytta ved Lygna, prøver å få til et par jaktturen om høsten og laksefiske nå i juni i Trøndelag.

Alle trenger en makker!

Med høy kvalitet, stort utvalg, flinke fagfolk og gode tjenester ønsker vi i Byggmakker å forenkle hverdagen din og gi deg den beste servicen du kan få.

Vi er på lag med proffen, og som proffkunde hos oss får du tilgang til en rekke fordeler og løsninger som gjør hverdagen mer effektiv, produktiv, bærekraftig og lønnsom for deg og bedriften din.

  • Du kan bestille når du vil i nettbutikken BM Portalen, og du får full oversikt over varekjøp, prosjekter, historikk og mye mer.
  • Du får leveringen din til rett tid på byggeplassen, og du kan leie utstyr, biler og helikopter.
  • Du får hjelp med tekniske tjenester, blant annet tegninger, søknader og detaljprosjektering

Er du proffkunde? Da logger du inn i BM Portalen her.

Ønsker du å bli proffkunde? Da kan du lese mer her, fylle ut skjemaet – og så tar vi kontakt med deg.

Som en av Norges største byggevarekjeder har vi mange privatkunder som spør etter dyktige håndverkere. Hver dag formidler vi proffkunder til små og store byggeprosjekter over hele landet – kanskje du og bedriften din blir de neste? For som vi sier: Alle trenger en makker.