Bli Byggmakker PROFF-kunde her
Søk herDrømmekjøkkenet på plass nede i butikken. I bakgrunnen skimtes utgang til malingsavdelingen.
Det har skjedd store endringer hos Byggmakker Moss de siste månedene. Kjøkkenavdelingen i annen etasje er flyttet ned som en egen avdeling i butikken. Med Drømmekjøkkenet som ny leverandør måtte alle utstillingene likevel rives. Samtidig fant man anledningen til å flytte avdelingen for å gjøre utstillingene mer oversiktlige og moderne.
– Vi ønsket et mer kompakt varehus, der kjøkkenavdelingen er mer synlig og nærmere andre interiørprodukter som gulv, dør og maling, sier Vigdis Wollan. Fra 1. mars i år er hun regionsjef for Byggmakker i Østfold, da hun overlot stillingen som daglig leder i Moss til Torbjørn Kristiansen. Han kom som daglig leder fra Byggmakker Østsiden. I 22 år har han vært tilknyttet Byggmakker i Østfold.
– Vi har ryddet opp og komprimert butikken. Her er det like mange varer. Vi ser at det fungerer bedre å ha kjøkkenavdelingen nede, der vi kan utnytte tverrfaglig kompetanse med de andre avdelingene. Nå ligger alt til rette for flere muligheter i tilvalgsprosessene, sier Kristiansen.
Nadia Klipper, salgssjef kjøkken hos Byggmakker Moss, melder om fornøyde kunder etter at kjøkkenavdelingen er mer integrert med de andre avdelingene i butikken.
Tenker regionalt
Fire selgere er tilknyttet kjøkkenavdelingen, to av dem mot prosjektmarkedet. Wollan trekker frem et fruktbart samarbeid mellom proffavdelingene i de andre seks BM butikkene og kjøkkenavdelingen i Moss.
– Prosjektsalget i region Østfold styres herfra. Vi deltar i møter med proffselgerne og utnytter fordelen av lokalkunnskapene i hele regionen, sier hun.
Med ny leverandør måtte likevel alle kjøkkenutstillingene fjernes. Det var en god anledning til å flytte hele avdelingen.
Nytt i trelasten
I trelastlageret var det påkrevd å bytte alle reolene. Da benyttet man anledningen til å støpe et nytt dekke og flytte reolene i en ny vinkel for å få plass til enda flere reoler under tak.
– Neste etappe er å få på plass flere og mer hensiktsmessige reoler på utsiden, samt en ny sagbu ute. Da slipper vi støv og støy inne, opplyser Kristiansen.
Han berømmer alle ansatte hos Byggmakker Moss som har bidratt til alle endringene de siste månedene. Til sist er det kundene, og særlig proffkundene, som vil høste gevinsten av omveltningene.
Først ute med selvbetjent butikk
Onninen, en del av finske Kesko som også eier Byggmakker, er en av Nordens ledende elektrogrossister. Onninen har totalt 18 Express-butikker. Nå er den 19. etablert som butikk i butikken hos Byggmakker i Moss, den første i sitt slag i Norge. Det var daværende daglig leder Vigdis Wollan som kontaktet Onninen for å høre om de kunne være interessert i å utnytte alle kvadratmeterne som ble ledige i annen etasje. Her ville det være gode muligheter til å høste synergieffekter.
– Vi så muligheten for å designe noe helt nytt i Norge. Med en selvbetjent butikk, der kundene logger seg inn i netthandelen med en app på telefonen, ivaretar vi kundenes behov på en effektiv måte. Til forskjell fra tradisjonell nettbutikk, handler kundene nå via sitt kundenummer hos oss. Og de betaler og får med seg varene med en gang, sier Nils Henrik Stjerne, leder for konsept- og driftsutvikling i Onninen Norge.
Onninen forhørte seg med 12 store elektrikerkunder i Moss-regionen om hva de syntes om en slik Express-butikk. Tilbakemeldingene var bare positive.
– Om du ikke selger kabler, selger du ikke mye av det andre, sier Nils Henrik Stjerne og demonstrerer en selvbetjent kabeltrommel. Kundene selv kan velge mellom 10 ulike kabeltyper som de tromler opp mens lengden på det de trenger automatisk blir målt.
– Om dette pilotprosjektet fungerer, slik vi bestemt tror, kan denne ideen lett overføres til andre Byggmakker-varehus med ledige areal, i regioner der vi ikke har en Onninen Express-butikk fra før.
Kundene må trykke en kode for å komme inn i butikken i Moss. Her plukker de blant 2000 varenummer, logger seg på via appen, skanner handlekurven og varene blir anført eller betalt.
– Den største utfordringen med å gjennomføre dette pilotprosjektet, var å få på plass en enkel og velfungerende app. Det tok tid å lande en løsning der kunden logger seg inn med kundenummeret sitt, får opp riktige priser for å handle på sine kundeordrer, forklarer Nils Henrik Stjerne.
– Vi har vasket våre varelinjer mot Byggmakker sine. Vi skal for eksempel ikke selge elektroverktøy, arbeidsklær eller verneutstyr, legger han til.
Nils Henrik Stjerne i Onninen (t.v.) og daglig leder Torbjørn Kristiansen i Byggmakker Moss ser frem til å høste synergier når elektrikerne skal handle varer i annen etasje.
Alle trenger en makker!
Med høy kvalitet, stort utvalg, flinke fagfolk og gode tjenester ønsker vi i Byggmakker å forenkle hverdagen din og gi deg den beste servicen du kan få.
Vi er på lag med proffen, og som proffkunde hos oss får du tilgang til en rekke fordeler og løsninger som gjør hverdagen mer effektiv, produktiv, bærekraftig og lønnsom for deg og bedriften din.
- Du kan bestille når du vil i nettbutikken BM Portalen, og du får full oversikt over varekjøp, prosjekter, historikk og mye mer.
- Du får leveringen din til rett tid på byggeplassen, og du kan leie utstyr, biler og helikopter.
- Du får hjelp med tekniske tjenester, blant annet tegninger, søknader og detaljprosjektering
Er du proffkunde? Da logger du inn i BM Portalen her.
Ønsker du å bli proffkunde? Da kan du lese mer her, fylle ut skjemaet – og så tar vi kontakt med deg.
Som en av Norges største byggevarekjeder har vi mange privatkunder som spør etter dyktige håndverkere. Hver dag formidler vi proffkunder til små og store byggeprosjekter over hele landet – kanskje du og bedriften din blir de neste? For som vi sier: Alle trenger en makker.