At byggesøknader kan være en kilde til frustrasjon for mange entreprenører og byggmestere, er ingen hemmelighet. Selv om du tror du har gjort alt riktig er det fort gjort å glemme en detalj eller to, og så blir hele prosessen forsinket.
Så hvilke fordeler gir det deg og bedriften din når du lar Byggmakker ta seg av byggesøknadene for deg og bedriften din?
– Det enkle svaret på det er at kundene våre har mye annet å bruke tiden på. I dag har de blitt pålagt store mengder med krav til dokumentasjon og papirarbeid, som de egentlig kunne brukt på bygge hus. Det kreves i det hele tatt mange kompetansekrav for å kunne stå som ansvarlig søker, og det er det ikke alle kundene våre som har. Derfor er de ofte avhengige av at andre kan være ansvarlig for byggesøknaden.
Dette sier Birger Godvik, som er kalkulasjonsleder for Tekniske Tjenester i Byggmakker. Han har jobbet på byggeplass i 20 år, og har lang erfaring med prosjektledelse – og kalkulasjon.
– Hva konkret kan dere hjelpe kundene med?
– Enten kan vi bistå med underlag til byggesøknaden, eller vi kan stå som ansvarlig søker og dermed gjøre hele byggesøknaden for kundene våre. Når vi står som ansvarlig søker samler vi alt grunnlag for byggesøknaden.
I tillegg samler Byggmakker alle ansvarsretter og samsvarserklæringer fra prosjekterende og utførende, og sørger for at alle områder er ansvarsbelagt.
– Så utarbeider vi selve søknaden til kommunene sammen med en gjennomføringsplan, vi tar oss av nabovarsler og søker da enten om rammesøknad eller igangsettingstillatelse, og i ettertid kan vi søke om midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest.
Har arbeidsdagen for få timer? Les om Byggmakkers Tekniske Tjenester for Proffen
Hjelp til alle typer byggesøknader
Som du sikkert kjenner til, finnes det ulike typer byggesøknader avhengig av hvilket prosjekt du skal igangsette. Birger forteller at Byggmakker tar seg av alle – uansett type.
– Det kan være komplett byggesøknad til for eksempel eneboliger, eller byggesøknad for fradeling og seksjonering, fasadeendring, bruksendring eller riving. Vi gjør også legalisering av ulovlige byggearbeider. På en del av de søknadene vi gjør, ser vi faktisk at det er mye som tidligere ikke har vært byggesøkt.
– Hvem er det som utfører byggesøknadene?
– Stort sett er det ingeniører. Noen ganger har Byggmakker ekspertise på huset, mens ved større prosjekter benytter vi oss av arkitektkontoret Leite & Howden. Vi bruker dem fordi det alltid er veldig god kvalitet på alt de gjør. De er dyktige fagfolk med høy kompetanse som til enhver tid kjenner til gjeldende lover, regler og forskrifter på byggesøknader.
Birger påpeker at det er en fordel at den som byggesøker er den samme som skal prosjektere i ettertid, slik at det blir tegnet og søkt i tråd med påfølgende prosjektering.
– Det er en del lover og regler som skal ligge til grunn i en byggesøknadstegning for at den skal være gyldig. Så det er ikke bare å tegne noe og så sende det inn. Den som er ansvarlig søker er ansvarlig for at byggesøknadstegningene er korrekte. Det betyr at selv om kommunen godkjenner tegningen din, er du ikke fritatt for alt som skjer etterpå – de har ikke ansvar for innholdet, kun for å se at du har tatt dette ansvaret.
God logistikk øker effektiviteten og lønnsomheten din
Har gjort prosessen enkel for deg
Fra kalkulasjon og beregning, via tegninger og søknader, til prosjektering og dokumentasjon – Byggmakker kan altså hjelpe deg med absolutt alt når det gjelder byggesøknader. Birger forklarer kort hvordan prosessen foregår, og hvor enkelt alt er lagt til rette for deg.
– Da sender du inn en forespørsel via en av våre proffselgere, og på bakgrunn av det får du et pristilbud på hva det koster å få utført en byggesøknad. Ved aksept, utfører vi selve byggesøknaden, og sender inn til kommunen. Her er det også viktig å få frem at dette ikke koster noe før du har akseptert pristilbudet. Og det kommer heller ingen overraskelser i ettertid, forteller Birger.
– En kunde kan også komme med for eksempel tegninger, og så gjør Byggmakker resten?
– Det er helt riktig.
Flere tjenester som forenkler hverdagen
Byggesøknader er ikke den eneste tjenesten Byggmakker tilbyr Proffen. I “sortimentet” vårt finner du et stort utvalg av profftjenester som gjør hverdagen enklere for deg. Og for å gjenta det som ble sagt i innledningen – som gjør at du kan bruke tiden din på å bygge.
– Det er ikke bare ved byggesøknader vi kan bistå deg gjennom hele prosessen. Fra A til Å – Byggmakker kan ta ansvar fra planlegging og koordinering, til logistikk og levering på byggeplassen, sier Birger og legger til:
– Den store fordelen er at du ikke behøver å bli løpende mellom arkitektkontoret, leverandører og kommunen – Byggmakker ordner alt for deg, og du får alt på ett sted.
Hvilke typer tjenester tilbyr Byggmakker til proffen?
- Proff oversikt – med nettbutikken BM Portalen
- Proff levering – logistikk, levering og service
- Proff byggeplass – containere, komfort og avfallshåndtering
- Proff prosjektering – Tekniske Tjenester og planlegging
- Proff byggsystemer – prefabrikkerte byggelementer
- Proff miljø og bærekraft – bærekraftige produkter og lavere utslipp
En proff byggeplass er mer effektiv
Prøv oss på byggesøknader!
Én ting er hva Byggmakker kan tilby, en annen ting er beviset – nemlig hva kundene som har brukt Byggmakker på byggesøknader og andre tjenester sier.
– Til det kan jeg si at kundene våre er svært fornøyde. I det store og hele er tilbakemeldingene at de sparer tid og penger, og at byggeprosessen går raskere fordi de får færre ting å tenke på og forholde seg til – det gjør Byggmakker for deg.
– Hva vil du si til de som ikke har brukt Byggmakker på byggesøknader og andre tjenester?
– Da oppfordrer jeg deg til å prøve oss. Har du et prosjekt som skal igangsettes, ta kontakt med proffselgeren din, eller send inn en forespørsel og be om pris – vi lover å være konkurransedyktige, avslutter Birger.
Alle trenger en makker!
Med høy kvalitet, stort utvalg, flinke fagfolk og gode tjenester ønsker vi i Byggmakker å forenkle hverdagen din og gi deg den beste servicen du kan få.
Vi er på lag med proffen, og som proffkunde hos oss får du tilgang til en rekke fordeler og løsninger som gjør hverdagen mer effektiv, produktiv, bærekraftig og lønnsom for deg og bedriften din.
- Du kan bestille når du vil i nettbutikken BM Portalen, og du får full oversikt over varekjøp, prosjekter, historikk og mye mer.
- Du får leveringen din til rett tid på byggeplassen, og du kan leie utstyr, biler og helikopter.
- Du får hjelp med tekniske tjenester, blant annet tegninger, søknader og detaljprosjektering
Er du proffkunde? Da logger du inn i BM Portalen her.
Ønsker du å bli proffkunde? Da kan du lese mer her, fylle ut skjemaet – og så tar vi kontakt med deg.
Som en av Norges største byggevarekjeder har vi mange privatkunder som spør etter dyktige håndverkere. Hver dag formidler vi proffkunder til små og store byggeprosjekter over hele landet – kanskje du og bedriften din blir de neste? For som vi sier: Alle trenger en makker.